pembuka kata,awal bicara

Bila Diri Di Sayangi Lyrics

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan
Kasih merubah takdir


( korus )
Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri



p/s:kalau dulu dengar lagu ni biasa2 je, sbb x fham maksud d sbaliknya,tp bila hayati betul2 bru fham...pling tertarik dgn kata2 ni 'Bila ku sedari diri disayangi,Langkah kaki ini semakin berani,Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku,Kembali dipandu', ya , seandainya kta sntiasa sedar bahawa kita ni mmg sntiasa disayangi olehNYA, kta akan sseuatu itu demiNYA,dn langkahan kaki kta d bumiNYA ini jua akan semakin berani.........ya Allah,smga namaMU akn trus mekar dn mekar dlm hatiku~


alhamdulillahirabbil 'alamin....segala syukur buat Allah Yang Esa....masih memberi ruang dn peluang buat insan yg penuh dosa ini utk hidup dn menerima nikmatNYA,kalau difikirkn dosa2 yang dilakukan,satu saat lg pn tdak layak utk dimiliki..nmun Alllah itu Maha Pengasih lg Maha Penyayang...pejam celik,pejam celik...smalam genaplah usia diri ni 21 tahun..huuuh,angka yg ckup berarti,org kate dah 21,dah dewasa dh,dah boleh mengundi,dah boleh kawen..oppps,hmmmm..don't want to talk about that yet....apa2 pn,trima kasih tak terhingga buat smua yg dh wish dn mendoakan sy~
sempena besday kali ni,dpt dedikasi puisi khas dr seorang shabat, tq cik sutera iman di atas puisinya...

Dalam setiap kita
ada pelangi di dalam hati
mengindahkan jiwa yang berduka
dengan biasan sebagai penyeri

Sahabat,
kau bagaikan pelangi
mewarnai hari suramku
menceriakan hidupku disaat perlu
dengan rasa sejuta warna

Sahabat,
dirimu umpama pelangi
walau hanya sementara cuma
hadirmu tetap ku tunggu
sehingga waktu pantas berlalu
dan hilangmu buat ku merindu.

dan sbagai menepati janji sy, nk dedikasikn jgak puisi ni buat ateh dn smua shabat2 yg dikasihi~

di peritnya ranjau,
di jerihnya liku perjuangan,
Allah hadirkan dikau,
utk kta rasa,
utk kita kongsi,
kasih ILahi...
berbagi cinta,
cinta dr NYA...

terkadang langkah seakan mahu terhenti,
bila dugaan menimpa diri,
namun tika itu jua kasihmu menyapa,
menegur diri saat terleka,
menghulur tangan utk aku bangkit,
ya..bangkit utk selangkah dgnmu,selangkah dgn mreka..

kan kupahatkn segala memori kta,
dlm lipatan kenangan perjalann hidup ini,
andai terpisah dek jauhnya diri kelak,
kenanglah daku dalam doamu,
dn apa yg ak hrapkan,
engkau,aku dn kta smua,
akn dpt bersama bertemu d bawah naungan kasih ILahi ,di syurgaNYA kelak,
di saat itu,kta akn kembali megenang,
memgenang detik indah ktika d mdan perjuangan ini~


~ana uhibbukum fillah~
Assalamualaikum w.b.t....

hmmm,hari nie rse nk kongsi skit psal tv show yg agak popular nie...IMAM MUDA,thun nie dh masuk musim ke 2...rncngan nie disiarkan d astr oasis..rsenye most of us pernah dgr or mgkn peminat setia rncangan ni kan...bgus2..
serba sedikit mengenai rancangan ni:
sramai 10 orang peserta yang dipilih melalui uji bakat d sluruh ngara
seramai 4 orang mursyid akn mmbantu dan menilai mreka,dsertai jga seorang mudir...
peserta diadili sepenuhnya oleh phak mursyid dn mudir tnpa undian dr penonton...(50% ujian teori dan 50% ujian praktikal)

apa yang bestnya mengenai rancangan ni adalah tema2 yg dbwa....setiap mggu peserta akan dberi tgas brdasarkan tema pada mggu trsebut, hmmm....smemangnya tema2 yg dbwa adalah sgt dekat dgn kehidupan kta, dr kelahiran smpailah kematian ....

ujian praktikal yg dilalui jga amat menguji dn mncabar buat para pesarta..bnyak sgt dpt blajar kat sini,bgaimana method dakwah yg bleh kta lakukan dn cara sbenar mendekati masyarakat dn cara berbakti, hmmm,tringat pd 10 muwasaffat tarbiyyah-bermanfaat pd org lain,ya...smemangnya itulah sifat yg perlu ade pada seorang dai'e...

sesi soal jwab jga menarik, bgaimana berhujah dlm konteks islam....mmberi jwapan pada setiap persoalan yg diutarakan..al-quran dn sunnah jd panduan dn pegangan,mmbuktikan sememangya islam itu agama yg syumul...indahnya hdup kita bila setiap perkara yang kita mengikut ajaran al-quran dn sunnah...

mgkn last skali nk kongsi lagu tema imam muda musim 2: HambaMU (Mawi ft Akhil Hayy, oleh edry kru)


video

10 Muwasafat Tarbiyyah

Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan dari manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang daie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna.

Sifat-sifat yang perlu ada pada diri duah ialah:

1. Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)

· Dakwah berat tanggungjawab dan tugas – perlukan badan yang sihat dan kuat.

· Rasulullah saw menitikberatkan soal ini. Maksud Hadis : Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan.

· Pesanan al-Banna:

· Memeriksa kesihatan diri,mengamalkan riyadhah dan tidak memakan/minum suatu yang merosakkan badan.

2. Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)

· Akhlak kita ialah Al-Quran dan ditunjukkan oleh Nabi saw.

· Dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Al-Banna dalam kewajipan dai iaitu sensitif, tawadhu, benar dalam perkataan dan perbuatan, tegas, menunai janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dll.

3.Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)

· Perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain.

· Perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis dan diterangkan oleh ulama yang thiqah.

· Pesan Imam Banna: Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi.

· Mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, mempelajari seerah, kesah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4. Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)

· Walaupun kaya, perlu bekerja.

· Tidak terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan/resmi.

· Meletakkan jawatan dan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan.

· Melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan).

· Menjauhi riba dalam semua lapangan.

· Menyimpan untuk waktu kesempitan.

· Menjauhi segala bentuk kemewahan apatahlagi pembaziran.

· Memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam.

5. Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)

· Redha Allah sebagai tuhan, Islam sebagai Agama dan Muhammad saw sebagai Nabi.

· Sentiasa muraqabah Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir.

· Menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6. Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)

· Perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya.

· Perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram.

· Tidak melampau atau berkurang (pertengahan).

7. Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)

· Perlu azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam.

· Tidak menghiraukan apa orang kata dalam mempraktikkan Islam.

· Dai mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8. Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)

· Waktu lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula.

· Sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.

· ..Aku adalah makhluk baru.. menjadi saksi kepada manusia.

9. Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)

· Untuk manfaatkan waktu dengan baik.. perlu penyusunan dalam segala urusan.

· Gunakan segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10. Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)

· Dai umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh orang lain.

· Dai adalah penggerak dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup mati Islam bergantung kepada dai.

· Amal Islam ialah untuk menyelamatkan orang lain dari kesesatan.

· Dai merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

dipetik dari www.pembina.com.my


YA ALLAH YA TUHANKU, JADIKANLAH AKU INSAN YANG SENTIASA DEKAT DENGANMU,SENTIASA BERJALAN MENUJU CINTA DAN REDHAMU~

Ku Milik-Mu

Album :
Munsyid : Azhan Atan
http://liriknasyid.com


Jauh ku tinggalkan kisah semalam
Jauh ku tinggalkan duka kelmarin
Kusut jiwa menyesakkan dada
Kecamuk hati ini tak pernah ku luah

Ketika Kau kurniakan
NikmatMu kepadaku
Terasa diri dlimpahi RahmatMu

(chorus)
Ku mohon Engkau pimpinlah kelemahan hati ini
Agar aku selalu di jalan RedhaMu
Tak putus memujiMu
Moga tak Kau biarkan dan lontarkan diriku
Bersama mereka yang di dalam kemurkaanMu

Tuhan kepadaMu aku meminta
Jangan Kau biarkan aku terleka
Dan tenggelam dalam nikmat dunia
Terlupa yang ku miliki semua milikMu

Hanyalah keikhlasan serta pengabdianku
Menjadi lafaz syukurku kepadaMu

Dan ku kembali padaMu Tuhan
Yang Menciptakan

p/s: best sgt lagu nie...hayatilah..
mgkn inilah bicara hati kita slama ini..


video
segalanya masih segar di ingatan...dan mungkin x akan pernah dilupakan...angin di pagi hari, yang baru beberapa minit mencecah ke hari yang baru,mnjadi saksi...pkul 12 lbih...8 januari 2011...baru terfikir nak bereskan smua yang masih perlu, sblum melelapkan mata....tgk hanset skejap, tetiba dpt satu call...dr ibunda tercinta , hmmm...pelik jgak, nape ma call time cmnie, biasanya ma dh tdur dh wktu camnie...berita yang ma sampaikan ckup megejutkan..."achik, ayah dh xde"...

itulah brita yg dtrima , brita kepulangan atuk yang kami panggil ayah ke rahmatullah....innalillahi wainna ilahi rojiun....sesungguhnya dr Allah kta dtg dan padaNya jualah tempat kembali...

3 brita kehilangan dlm mase 13bulan...bermula dengan pemergian arwah moyang pada blan 12 2009, diikuti dgn pemergian nenek saudara pada bulan 2 2010 dan permergian atuk yg kami sayangi ..

inilah kali pertama merasa kehilangan ahli kluarga terdekat...sememangnya kehilangan itu sesuatu yang menyakitkan , tiada siapa bisa utk menafikaknnya..

namun , inilah janjiNya....setiap yang hidup pasti akan mati..kerna itu satu kepastian
bukankah , sejak mula mengenal dunia ini lagi..kita telah sdia maklum , bahwa hidup ini cma sementara..


itulah perjalanan hidup , sememangnya kita dilahirkan utk mati bukan?.......
dan masa utk ayah , tlah pun berakhir,tidak akan ade lagi pertemuan di dunia fana ini buat kami,walau serindu mana pn kami pada beliau...
namun igtlah,masa kita jua pasti akan tiba....
bersediakah kita utk kembali pada tempat asal kita?...


ya Allah , Engkau cucurilah rahmatMU ke atas roh arwah atuk
semoga dia sedang berbahagia disisimu saat ini
itulah sebaik-baik sesuatu pengakhiran......
dan pertemukanlah kami kelak di bawah lembayung rahmatMU...
RAPUH
OLEH:OPICK

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu


bicara hati yg berbisik:

ya Allah, andai aku rapuh , kuatkanlah aku kembali..

jangan pernah biarkan aku jauh dariMu..

kerna sesungguhnya hanya diriMu lah yang aku perlukan setiap waktu..